Een nieuwe CD van I Compani in MEGA bezetting : 24 musici spelen:

cover CD Extended

1-      Sun Ra (Bo van de Graaf) 4:50
2-      The Freejazz Karaoke  (Bo van de Graaf) 5:00
3-      Mourning (Bo van de Graaf) 4:48
4-      WAM !  (Wouter v Bemmel, Arjen Gorter, Michel Mulder) 3:30
5-      Vocal Improvisation (Simin Tander ,Jacqueline Hamelink) 3:00
6-     
Dolce Vita slow (Nino Rota) 2:35
7-     
Il Duca di Württemberg (Nino Rota, arr. Bo vd Graaf) 5:41
8-      Paprika Endorphinia (Bo van de Graaf) 3:25
9-      Boxtel 1975 (Bo van de Graaf)  5:45
10-   Theologie  (Wouter van Bemmel) 1:50
11-  
SMS in Concert (audience and band) 5:10
12-  
Enlightenment (Sun Ra) 5:25
13-  
The Happy Cooker (Frank Nielander) 8:15

Musici
Fred v Duijnhoven, Rob Verdurmen (drums), Arjen Gorter, Carel v Rijn, Dion Nijland (bas), Bram & Jasper Stadhouders (gitaar), Laia Genc,Frank v Merwijk, Rogier Telderman en Nico Huijbregts (piano), Eugene Flören  (keyboard), Michel Mulder (bandoneon), Aili Deiwiks (viool), Jacqueline Hamelink (cello), Hans Sparla (trombone), Jeroen Doomernik, Wouter v Bemmel (trompet), Mete Erker,Bo vd Graaf, Frank Nielander (sax),  Henri Rijken, (marimba), Simin Tander (stem)

Bestellen:  maak € 10 over op  IBAN NL11 INGB 0004 0633 46,  tnv st. I Compani Nijmegen ovv CD EXTENDED of ga naar de bestel-pagina

 

Magdalena O'Hairy  over deze CD 

Wederom een nieuwe CD van I Compani, gehuld in een passende crisisverpakking ontworpen door grafisch illusionist Kees Moerbeek. Er doen maar liefst 23 musici mee op deze plaat, dat is opmerkelijk in deze tijd. De opnamen zijn gemaakt tijdens de LUX Impro Marathon op 27 januari jl. Nijmegen nl.

Dit evenement werd georganiseerd door Nico Huijbregts en Bo van de Graaf met de bedoeling hun nieuwe CD’s te presenteren (Dialogue Dreams en Garbo)  omdat er veel gastmusici uitgenodigd waren werd besloten om enkele stukken met het gehele ensemble te spelen. (tracks 1,2,7,11,12)  Het concert was deels interactief dwz: publiek kon het concert beïnvloeden door middel van improvisatie opdrachten die per SMS verstuurd werden (11) Ook konden bezoekers ‘verzoeknummers’ laten spelen door een bezetting naar keuze. (3,4,8,10)

 

De musici moesten ter plekke uitvoering geven aan stukken die ze voorheen nog niet gezien hadden! Een ander opmerkelijk stuk is Boxtel 1975 (9). Dit begint met een (recent teruggevonden) opname van een van de eerste concerten van vd Graaf.   De toen geïmproviseerde  intro op sopraansax is nu uitgeschreven en opnieuw gespeeld. De geest van de jaren ’70 is voelbaar in dit stuk net zoals de invloed van de late Coltrane muziek.

 

De FreejazzKaraoke is een stuk waar grilligheid en onvoorspelbaarheid een grote rol spelen. De musici voeren hier opdrachten uit die op het scherm vertoond worden. Deze opdrachten zijn niet bekend bij de musici die wél meteen moeten reageren. Samenklanken en structuur ontstaan per toeval. Het resultaat is boeiend en mysterieus. Schnittke en John Cage kijken glimlachend mee !

 

Theology is gebaseerd op 2 gedichten van G. Reve. Wouter van Bemmel geeft hier dmv ‘conducting’ opdrachten aan de musici. De compositie Il Duca di Württemberg van Nino Rota komt uit de film Casanova van Fellini 1976 Het stuk is door de jaren heen diverse malen gespeeld door I Compani in allerlei bezettingen. Voor deze bezetting is er wederom een nieuw arrangement gemaakt.  Afsluiter is het fantastische stuk The Happy Cooker van (oud I Compani en BikbentBraam saxofonist) Frank Nielander. Het gist en borrelt hier met als resultaat een 5 sterren soulfood diner met een stevige afdronk !  De vocale capriolen van Simin Tander mogen niet onvermeld blijven, zij fluistert, zingt, jodelt en gromt met veel overtuiging.              
Magdalena O’Hairy. The Daily Chronicle 3/13

 

CD I Compani EXTENDED : icdisc.nl 1301  distributie:www.subdist.com www.icompani.nl

 

I Compani  EXTENDED   recensie van Tim Sprangers

Het 28 jaar oude gezelschap I Compani is sowieso al een bont gezelschap, maar wat er 27 januari 2013 gebeurde tijdens de LUX Impro Marathon, ging alle perken te buiten. Het gezelschap onder leiding van rietblazer Bo van de Graaf breidde zich niet alleen uit naar 23 musici, meer dan ooit werd de interactie met het publiek opgezocht. Via een beeldscherm mochten toehoorders bij enkele nummers de muziek manipuleren met improvisatieopdrachten of verzoekjes indienen door een sms in te dienen. Ter plekke gaven de muzikanten hier gehoor aan.

Grappig concept waarmee je Bo van de Graaf en zijn band gelijk hebt samengevat: spontaniteit, musiceren in het moment en plezier maken in een interactief feest. Dat er een uur repetitietijd was, kwam het gezelschap alleen maar ten goede. Dat blijkt bijvoorbeeld met de overweldigende opening Sun Ra, in een meeslepend walsthema waar de positieve melancholie vanaf spat. De instrumenten schuren, lopen soms net over en naast elkaar, maar juist door deze rafelende randen ontstaan de mierentieten.

We tellen in deze gezamenlijk gespeelde stukken twee drummers, drie bassisten en vier pianisten. Die overdaad zorgt voor een aanstekelijke opzwependheid. Ook de uitvoering van Il Duca di Württemberg (van Fellini componist Nino Rota, arrangement van de Graaf) heeft die aanjagende weelde, ook dankzij de hitsige gitaren, strijkers en wrijvende blazers. Even later krijg je hetzelfde effect met Enlightment van Sun Ra Het enthousiasme en de overgave is om verliefd op te raken.

Vermakelijk is het stuk FreejazzKaraoke, waarin de muzikanten in een prettig zooitje reageren op de opdrachten van het scherm. We horen een hoop, uiteenlopend van een krassende gitaar van Jasper Stadhouders tot een grommende en snurkende Simin Tander. Deze zangeres lijkt een steeds prominentere rol te krijgen in het werk van van de Graaf. Haar stem is beweeglijk, ze laat het traditionele zingen vaak achterwege en kiest eerder voor klanken. Dat gaat vaak goed, maar de stem is een instrument dat snel op de voorgrond treedt, waardoor de betovering in de muziek zo maar doorbroken kan worden.

Bij deze geïmproviseerde stukken is het jammer dat je de interacties niet kan zien, zeker als het beeld een wezenlijk onderdeel vormt. De uitleg in woord en beeld (gaaf vormgegeven in een fake krantenknipsel) over de insteek van de stukken, vormt dan een welkome aanvulling.